İbrahim Çallı

Tarihnotları Sosyal Ağlarda

İbrahim Çallı(Çal,Denizli,1881-1960) Türk ressam.İlk resim derslerini askeri okula girmek icin geldiği ve ceşitli işler yapmak zorunda kaldığı İstanbul’da resim dersleri veren bir öğretmenden aldı.Daha sonra Kapalıçarsı’da çalışan ressam Ruben Efendi’den resim öğrendi.1906 yılınnda Şeker Ahmet Paşa’nin oğlu İzzettin Bey’in aracılığıyla Sanayi-i Nefise Mektebi’ne girdi.Altı yıllık okulu üç yılda bitirdi.

1910 yilinda Maarif Nezareti’nin açtığı ‘Avrupa’ya tahsile gönderilecek ögrenciler’ yarışmasında ‘Çıplak Adam’ ve ‘Hareket Ordusunun Muhafiz Alayından Maksut Çavuş’ adlı tablolarıyla birinci oldu.Ayni yıl Hikmet Onat ve Ruhi Arel’le birlikte Paris’e resim öğrenimine gönderildi.Paris’te geçirdigi eğitim ve ögrenim yılları Çallı ve sanatı için önemli gelisimlerin yasandığı bir döneme işaret eder.Bu önemli bir atılımdır.Doğuştan varolan yeteneği ögretim olanaklarıyla birleşince sanatına ve dolayisiyla Türk resim sanatina önemli bir atılım kazandırmış olur.

İbrahim Çallı, Namık İsmail, Hikmet Onat, Nazmi Ziya Güran ve Avni Lifij’le birlikte Paris’te Ecole Nationale des Art Decoratifs’de Fernand Cormon’un atölyesinde 4 yıl resim calıştı.Ancak Cormon o yıllarda Empresyonist ve Kübist denemelere şiddetle karşı çıkıyordu ve modern eğilimleri bir soysuzlasma,resim sanatının bir yozlaşması olarak nitelendiren tutuculara katılmıştı. Çallı ve kuşağına bağlı diğer arkadaşları Avrupa’da öğrencilikleri sırasında bu tutucu ustalardan ders almalarına karşın etkilerinde kalmamışlar aksine Empresyonizme yakın özgür görüş ve tekniği benimsemişlerdir.

1914 yılında Birinci Dünya Savaşı çıkınca süresini doldurmadan yurda döndü.Sanayi-i Nefise Mektebi’nde Vallaury’nin yardımcılığına getirildi.Gene aynı yıl Resim Bölümü Yağlıboya Atölyesi ögretmeni olarak resmen göreve başladı.Galatasaray Yurdu ve Lisesi’nde düzenleme, figür ve portreler yaptı. Ada camları arasında gezinen hanımlar,balolar,kadın portreleri ve Türk resminde ilk görünen çıplaklarında (nü) Çallı, lirik bir fırçanın sahibiydi.Bu döneme ait eserlerinde dengeli bir kompozisyon kaygısı sezilir. Siyah ve kahverengiden arındırılmış renklere ve özgür bir firça işçiliğine sahip oldugu görülür.

1917′de Enver Paşa’nin isteğiyle savaş resimleri yapmak için Şişli’de bir atölyede çalıştı.1923′den sonra manzara ve natürmortların yanisira Atatürk devrimlerini ve özellikle Kurtulus Savaşı’nı konu alan resimler yaptı. Bu döneme ait, Mimar Sinan Universitesi Resim ve Heykel Müzesinde bulunan İstiklal Savası’nda Zeybekler (1923), Atatürk Portresi (1935), Süvariler (1936), Hatay’ın Anavatana Hasreti (1938) gibi başlıca eserlerinde daha geleneksel bir yaklaşım benimsedi. Türk Topcularının Mevziye Girişi (1917, Mimar Sinan Universitesi Resim ve Heykel Müzesi) adlı yapıtı da Türk resminin ilk büyük boyutlu kompozisyonlari arasinda yer alir.

En ilginç yapıtları Beyaz Rus akınıyla Istanbul’a gelip bir süre kalan ressam Alexis Gritchenko’nun etkisiyle 1927 yılında yaptigi ‘Mevleviler’ dizisi oldu. Bu dizide o güne kadar uyguladigi yarı empresyonist tekniği bırakmış, Rus ressamın grafige yakın, şematik desenini, bu deseni örten az karışımlı renklerini benimsemişti. Burada ayrıntıları iyice ayıkladığı,iki boyutlu bir mekan derinliginde düz ve ince sürülmüş renklerin uyumunu aradığı görülür.

Çalışmalarında biçimler ve planlar çizgilerle degil, sıcak ve soğuk renklerle ve renklerin ifade ettikleri ışık-günes oyunlariyla tasvir edilir. Batılı Empresyonistlerde beliren plan ve tablo düzeni Çalli’da daha yumusak daha belirsiz görülür.Çallı hazırlıksız, eskiz ve taslaksız, deseni firça ucuyla çizmekle yetinirdi. Bu aceleci calışma türü Salah Cimcoz Portresi, Resit Safvet Portresi, Camlikta Kadinlar, Lütfiye Izzet Portresi gibi yapitlarda basariya ulasmıştır. Fakat çok figürlü kompozisyonlarda aynı etki görülmez.

İbrahim Çallı, 1947 yilinda emekli oluncaya kadar Istanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde adına açılan atölyede resim öğretti. Seref Akdik, Refik Epikman, Elif Naci, Ali Celebi, Zeki Kocamemi, Mahmut Cuda, Muhittin Sebati gibi bircok ünlü ressamin yetişmesinde etkili oldu.Onu önderliginde 1950 yilinda ‘Ressamlar Dernegi’ kuruldu. Bu derneğin adı 1956′da ‘Türkiye Ressamlar Cemiyeti’ olarak değiştirildi.

Sanatçı, düzenli olarak Galatasaray sergilerine, aralıklı olarak da Devlet resim ve heykel sergilerine katıldı. Başlıca eserleri arasinda Defli Kadin (73×100 cm.,Istanbul Resim ve Heykel Müzesi), Zeybekler (153×183 cm.,Ankara Resim ve Heykel Müzesi), Arzuhalci (50×60 cm.,özel koleksiyon), Mevleviler (60×74 cm.,özel koleksiyon), Bogazici’nden Peyzaj (33×45 cm), Balikci (35×23 cm), Gül Koklayan Kadin (50×72 cm) ve Bir Balo Gecesi (75×80 cm.,özel koleksiyon) adli tablolari sayilabilir. Son yılarında ise en tanınmış yapıtları arasında yer alan Manolyalar (74×100 cm.,Istanbul Resim ve Heykel Müzesi) gibi natürmortlar yaptı.

1947 yilinda anlasamadığı ögretim kadrosuna Akademi’yi ve atölyesini birakarak 65 yasinda emekli oldu. Eşsiz ,fırçası ile sayisiz eserler vermis, yüzlerce ögrenci yetistirmis bu degerli üstada Akademi’den ayrilisi nedeni ile görkemli bir tören yapıldı.

Ibrahim Calli, Türk resminde ’1914 Kuşağı’, ‘Türk İzlenimcileri’ ya da digerlerine göre daha yaygin ünü nedeniyle ‘Çallı Kuşağı’ olarak bilinen ressamlarin en özgün temsilcilerinden sayilir. Kuşağının sanatcilari arasinda öncü sayilmis, üne kavusmus, cekiciligi, esprileri, akademi hocaligina paralel yürütebildigi bohem yasantisiyla cevresinin sevgi ve yakin ilgisini cekmis bir ressamdi. Kendine özgü bir boyut icinde yorumladigi izlenimci kökenli tarza, sanat yasaminin sonuna kadar bagli kaldi. Gercek izlenimciligin dönüstürülmüs bir bicimi üzerine kurulan bu anlayış ‘akademik’ olarak da nitelenir.

Çallı,tüm yıkıcı elestirilere ve donemin dar görüşlü sanat ortamına karşın 1960′lara kadar uzanan yaşam çizgisi icinde, sanat tutkusunu yüreginde işitip büyüten ve cevresine sıcak ışıklar saçan ayrıcalıklı bir ressam olarak eserler vermistir.

Zeybekler:

zeybekler

Mevleviler,Yağlıboya

Mevleviler

Yaralı Asker

yaralı asker

Hatay’ın Anavatana Hasreti:

Hatayın Anavatana Hasreti

Ada’da Sandal Sefası

Adada Sandal Sefasi

nu
Hamakta Kadın

Hamakta Kadın

Manolyalar:

Çınar Altı

çınar altı

Üsküdar:

Osman Hamdi Portresi

Osman Hamdi Portresi
Manzara

Manzara

Adada Gezintiye Çıkan Kadınlar

Adada Gezintiye Çıkan Kadİnlar
Boğaziçi

Boğaziçi
Hisar,55×45 cm,Yağlıboya

Hisar
Boğazda Savarona

Bogazda Savarona
Adada Piknik Sefası

adada piknik sefasi
Rumeli Hisarı

rumeli hisari
Topçu Mevzi Alırken,1917

topcu mevzi alirken

 

Natürmort

Cami Avlusu

cami avlusu

Salah Cimgöz Portresi

Meyve Tabağı

 

meyve tabagi

 

Boğalı Kadın

bogali kadin

Defli Kadın

defli kadin

Arama Kelimeleri:

ibrahim çallı,İbrahim Çallı resimleri,ibrahim all,ibrahim çallı tabloları,türk ressamlar,ibrahim çallıNIN eserleri,ünlü türk ressamlar,İBRAHİM CALLı atatürk ve kurtuluş savaşı,empresyonizm eserleri,ressamların eserleri,ünlü türk ressamlar ve eserleri,oryantalist ressamlar,ünlü türk ressamları,ünlü türk ressamların eserleri,meyve natürmortları,ibrahim all eserleri,ibrahim ?all?,ibrahim çallı hayatı ve eserleri,türk bir ressamın hayatı ve ibrahim çallı tabloları,ibrahim çallı resmi

Etiketler:, , , , , , , , , , , , ,

Henüz yorum yok.

Bir Cevap Yazın